Ko sem bil mlajši, so se fantje iz soseščine stalno ukvarjali s svojimi mopedi, jih polirali, frizirali, šraufali in navsezadnje z njimi dirkali po vasi in okolici. Tako so se z ukvarjanjem z mopedi naučili marsikaj o delovanju motorja na notranje izgorevanje. Ko so dopolnili polnoletnost so presedlali na štirikolesne konjičke in svoje znanje še nadgradili v raznih katrcah, stoenkah, yugotih… Ko sem jih poslušal debatirati o svojih motoroznanskih sposobnostih so bili polni, meni neznanih, izrazov kot so “naštelati frgazer”, “zamenjati bolcne”, “skuriti kuplengo”, “nastaviti optiko” in med drugi tudi “usekati po štarterju”.
Sam se z mopedom nisem nikoli ukvarjal, prisegal sem na kolo. Tudi ko sem prišel do svojega prvega avta, kaj dlje od montaže avtoradia in ozvočenja nisem šel. Zato se moram zdaj, ob servisiranju Trabija, sproti učiti kako avto v osnovi sploh deluje in kaj so podrobni sestavni deli vsakega avtomobila. Ampak, če so se fantje iz soseščine včasih učili na podlagi svojih izkušenj in si delili znanje med sabo, imam jaz leta kasnje na voljo vse znanje sveta na enem mestu – na internetu. Tako sem v enem prostem popoldnevu preveril nekaj člankov, prebral par debat na forumu, pogledal vrsto filmčkov na youtubu in si ogledal kopico slik ter se spoznal s tem kako štarter, oziroma zaganjač, deluje.
Preden so začeli štarterje vgrajevati v avtomobile, so jih zaganjali ročno s pomočjo ročice, ki so jo vstavili v režo na sprednjem koncu vozila. Dandanes pa ima vsak avto srednje velik motorček, ki ga poganja enosmerna napetost akumulatorja. S ključem naredimo kontakt in štarter začne obračati motor. Če štarter ne deluje, lahko motor zavrtimo tudi tako, da avto porinemo, prestavimo v drugo prestavo in ko imamo dovolj hitrosti spustimo sklopko. Ob štarterju je tudi rele, ki deluje kot stikalo, ki spusti napetost z akumulatorja na motor. In včasih to stikalo zataji, zato je potreben “servis s kladivom”. Prav tako pride isti servis prav, ko se elektromotor ne zavrti.
Odpravil sem se torej do Trabija. S kladivom in novimi kabli za priklop akumulatorja iz drugega avtomobila. Najprej sem poizkusil, če bo kaj drugače z vžigom, če udarim po štarteju (in pripadajočem releju) s kladivom. Nič. Poizkusim še nekajkrat. Še kar nič. Preverim še, če morda res ni problem v slabem akumulatorju. Bliže zapeljem svoj avto, povežem oba akumulatorja, pustim ga nekaj časa, da se polni, medtem z voltmetrom preverim napetost – skoraj 14V. Več kot dovolj za uspešen vžig. Sedem v Trabija, obrnem ključ – nič. Še vedno tisti “škloc” (sedaj vem, da je to vklop releja, ki ima dvojno funkcijo: napetost spusti do elektromotorja in potisne zobnik navzven da zavrti motor). Rele torej deluje, štarter pač ne. Odklopim kable in se sprijaznim z dejstvom, da bom moral odstraniti štarter in preveriti vzrok nedelovanja. Odstraniti sem moral nekaj cevi namenjenih ogrevanju zraka v potniški kabini, odviti dva malo težje dostopna vijaka in štarter je bil zunaj. V prihodnjih dneh ga razstavim in preverim kaj se skriva v njem.